Näköjään joku on taas ollut laiska blogin kirjoittamisessa... Mihin ihmeeseen mun kaikki aika katoaa??

No, anyway, sunnuntaina oli Kukkian Haukkujen tokovalmennuksen kisatreenit. Meillähän oli siis ns. läksyinä treenata seuraamista, ja ollaankin sitä tehty paljon. Olin todella tyytyväinen miten meidän kontakti on entisestään parantunut ja seuraamisen paikka on korjaantunut siitä lievästi edistävästä ihan oikeaan kohtaan. Samoin liikkeellelähdöt ovat saaneet enemmän terävyyttä ja energiaa olematta kuitenkaan ryntäileviä. Mutta mutta... kisatreenit sitten kertoivatkin ihan muuta. Minä itse olen ihan kierossa vasemmalle, vaikka yritän muka olla suorassa. Tästä johtuen sekä Kössin hieman paineistuessa minun jännittämisestäni sekä liikkeenohjaajasta, meidän seuraaminen oli vähän  surkeaa. Seuraamispaikka oli mitä sattuu ja liikkeen pysähtyessä Kössi istuu vasta kun minä käännän ylävartalon koiraanpäin tai mulkaisen sitä pahasti. Näin siinä käy, kun treenailee vaan yksikseen, eikä kukaan katso perään millaisella mutkalla sitä oikein liikkuukaan. Voi pahus, kisaan aikaa viikko ja minä olen kiero kuin korkkiruuvi. Saa nähdä minkälaisia moitteita saan tuomarilta.

Neuvoksi saatiin tuohon Kössin paineistumiseen mun jännittämisestäni, että mun pitää opetella rauhoittavia eleitä. Eli tästälähtien kisakehässä meikäläinen siis haukottelee, venyttelee ja lipoo huuliaan :D Näin kun toimitaan, niin Kössin ei tarvitse alkaa rauhoitella mua ja muuttua tooosi hitaaksi ja rauhalliseksi.

Liikkeestä istuminen oli hyvä, samoin luoksetulo. Luoksetulossa mun vaan täytyy muistaa sanoa käskyt terävämmin, ts. käskyn pitää olla lyhyempi. Kössi kuuntelee takatavuja  sei-so ja maa-han, eli kun käytän lyhyempää käskyä, koira reagoi nopeammin.

Ruutu oli täydellinen muuten mutta takaisin seuraamiseen tulossa Kössi kiepsahti vähän väärää kautta, eli mun etupuolelta. Sain näin kivasti ihan viime tingassa myös kuulla, että seiso-käsky ei kuulu pakollisiin vaan pelkkä ruutuun-maahan riittää. Ja niin paljon aikaa ja energiaa käytin siihen, että saan Kössin seisomaan ruudussa. Voihan pahus. No ei se mitään, jatkossa jätän seiso-käskyn pois.

Hyppynoudossa ei ole ongelmia. Toivottavasti ei nyt tullutkaan, Kössi nimittäin liukastui ja rysähti estettä päin. Metallinouto jätettiin suosiolla pakkasella väliin.

Tunnistusnouto meni hyvin myös, tosin vauhtia ehkä oli vähän liikaa :)

Kauko-ohjauksessa eri asennot meni hyvin, mutta vähänhän Kössi edelleen liikkuu eteenpäin. Saa  nähdä korjaantuuko se ikinä.

Paikallamakuu meni myös hyvin, vaikka koirat makasikin ihan lumella. Kössi oli ollut ihan liikkumatta kuin patsas :)

Agilityssä meillä on nyt ollut muutaman viikon tauko, kun Haukkujen kenttä on liukas kuin luistinrata ja TamSkin reeneissä on nyt puuttunut kouluttaja muutaman kerran. Ihan hyvää tekee pieni tauko Kössillekin ja erityisesti mulle itselle. Olen nyt jostain kumman syystä enemmän innostunut tosta tokoilusta taas vaihteeksi.